Po dwóch tygodniach rozłąki, dnia 9 maja 2018 roku, w środku nocy, w proginaszej szkoły zawitali uczniowie z hiszpańskiego miasta Sant Cugat del Valles. Polacy przywitali ich chlebem i solą, już na początku pokazując im element naszej kultury i tradycji. Pierwszego dnia (czwartek - 10.05.2018r.) odbyło się oficjalne powitanie gości - spotkanie z dyrektorem szkoły Panem Ryszardem Łukaszem Flancem oraz wicedyrektor Panią Aldoną Dołubizno. Następnie udaliśmy się do Białowieskiego Parku Narodowego. Piękne krajobrazy, nietypowe w innych krajach zwierzęta, m.in. żubry, zrobiły ogromne wrażenie na Hiszpanach. Zwiedzaliśmy Muzeum Przyrodniczo-Leśne oraz Rezerwat Pokazowy Żubrów. Po powrocie do Wysokiego Mazowieckiego spędzaliśmy czas z rodziną oraz przyjaciółmi, pokazując kolegom z Hiszpanii nasz codzienny styl życia i zwyczaje. W piątkowy poranek (11.05.2018r.) wszyscy biorący udział w wymianie, wyjechali autokarem do Rucianej Nidy, położonej na Mazurach. Przez całą drogę śpiewaliśmy, śmialiśmy się i poznawaliśmy nawzajem. Zakwaterowaliśmy się w ośrodku „Mazurski Gaj”. Były to 5-osobowe drewniane domki letniskowe z bezpośrednim dostępem do Jeziora Bełdany.

Widoki zapierały dech w piersiach. Następnie wyruszyliśmy na wycieczkę rowerową. Trwała ona prawie 4 godziny, ale bez problemu sobie poradziliśmy. Przejeżdżaliśmy przez gęste lasy i piaszczyste dróżki. Każdy miał uśmiech na twarzy. Wieczorem zostało zorganizowane ognisko na plaży nad jeziorem. Zachodzące słońce, które odbijało się w tafli wody, tworzyło niepowtarzalny nastrój. Hiszpanie po raz pierwszy spróbowali, m.in. polskiej kiełbasy, czy ogórków kiszonych. W późnych godzinach wieczornych pełni wrażeń udaliśmy się na spoczynek. Kolejnego dnia, po śniadaniu i wykwaterowaniu z ośrodka, wyruszyliśmy na spływ kajakowy rzeką Krutynią, która przebiega przez Puszczę Piską oraz Mazurski Park Krajobrazowy. Wszyscy byli zachwyceni tą niesamowitą i zabawną atrakcją. Mijaliśmy powalone drzewa, obserwowaliśmy bogatą szatę roślinną, ogromną ilość dzikich kaczek oraz łabędzi. Po powrocie do domu i krótkim odpoczynku, spotkaliśmy się wszyscy na wieczornym grillu. Niedziela była przeznaczona na regenerację, wypoczynek i spędzanie czasu z rodziną. Po południu większość z nas spotkała się na Pływalni Miejskiej „Wodnik”. Następnego dnia zwiedziliśmy Muzeum Rolnictwa im. ks. Krzysztofa Kluka w Ciechanowcu. Obejrzeliśmy m.in. skansen budownictwa wiejskiego z pogranicza Podlasia i Mazowsza, rozmaite chaty, dwór ziemski, wystawę zabytkowych maszyn rolniczych oraz Muzeum Pisanki. Po powrocie zjedliśmy tradycyjny polski obiad w naszej szkolnej stołówce. Kolejne popołudnie spędziliśmy na zakupach i kolacji w pizzerii. We wtorek odbyło się spotkanie całej grupy z Panem Starostą Bogdanem Zielińskim oraz Panem Dyrektorem Ryszardem Łukaszem Flancem, a następnie integracyjna gra miejska. Wszyscy uczniowie, podzieleni na grupy, podążając za mapą, rozwiązywali logiczne zagadki, ukryte w różnych miejscach w naszym mieście. W południe zjedliśmy smaczny obiad w szkolnej stołówce. Następnie zwiedziliśmy największą spółdzielnię mleczarską w Europie Środkowo-Wschodniej „Mlekovita”. Wieczorem odbyło się pożegnalne ognisko. W ostatni dzień wymiany o godz. 8.00 Pan Dyrektor pożegnał hiszpańskich gości, zrobiliśmy pamiątkowe zdjęcie w szkole i wyruszyliśmy na ostatnią wycieczkę do Warszawy. W stolicy Polski przewodnik oprowadzał nas po Starym Mieście oraz Łazienkach Królewskich. W czasie wolnym mieliśmy okazję zrobić zakupy w centrum handlowym. Wieczorem odwieźliśmy naszych gości na lotnisko. Pożegnaniom nie było końca, robiliśmy wspólne zdjęcia, przeprowadzaliśmy ostatnie rozmowy, nie obyło się bez łez. Nie przeżylibyśmy tej wspaniałej przygody, gdyby nie organizatorzy – Dyrektor szkoły Pan Ryszard Łukasz Flanc, Pani Urszula Mioduszewska oraz Pani Małgorzata Marciniak-Gierałtowska. Szczególne podziękowania należą się sponsorom wymiany.

SPONSORZY:

Szkoła Młodych Patriotów

Kuratorium Oświaty w Białymstoku

OKE w Łomży

Odwiedza nas 21 gości oraz 0 użytkowników.